امروزه در دنیای تغییر و آشوب وپیچیده از انواع مختلف دانشگاه ها بحث می شودِدانشگاه پژوهشی ُدانشگاه آموزشی ُدانشگاه کارآفرین ُدانشگاه تمدن ساز ُدانشگاه نوآور ووو...ودر کشور ما هم تقریبا" در حال ترویج این مفاهیم هستیم.با توجه به هریک از این نوع دانشگاهها تفکر و شیوه سازماندهی و مدیریت نیز متفاوت خواهد بود.اما مدیران دانشگاهی ما چگونه می اندیشند؟

دربرخی از تحقیقت ا صورت گرفته در زمینه تفکر مدیران دانشگاهی نسبت به برنامه ریزی در دانشگاهها ُشاهد تفکر تحلیلی -خطی هستیم و لی آیا این تفکر پاسخگوی چالشهای امروزه دانشگاهها است

؟بد نیست کمی بیندیشیم و شناخت پیدا کنیم.

شناخت شناخت ما را در تحلیل نظام های آموزشی یاری رسان خواهد بود .

 دانشگاه هومبولت در برلين بر اساس تاكيد روى پژوهش و پرورش فارغ‏التحصيلان تأسيس شد و ابتدا در نقاط مختلف آلمان گسترش يافت و سپس در كشورهاى ديگر اروپايى نيز طرفدارانى پيدا كرد. هنگامى كه كاردينان نيون در سال 1852 سخنرانى مشهور خود را در باب »مفهوم دانشگاه« ايراد كرد در آن با ارائه مفهوم »علم براى علم« و رد عملگرايى بيكن، ايده پژوهش همراه و قرين با آموزش را در آلمان به واقعيت رساند و در اين دانشگاه‏ها سمينارها و نهادهايى حول محور كرسى دانشگاهى پديد آمد