10نويسنده و دانشگاه برتر  پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC)

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام 10نويسنده و دانشگاه برتر بر اساس اين پايگاه را معرفي کرد و گفت: پايگاه استنادي علوم جهان اسلام (ISC) نظامي استنادي است که اساس فعاليت آن را سنجش عملکرد پژوهشي دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشي و فناوري است.

جعفر مهراد در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بيان اين مطلب افزود: اين پايگاه از بدو تاسيس نسبت به ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه‌ها و موسسات پژوهش، پارک‌هاي علم و فناوري، نشريات علمي و دانشمندان و پژوهشگران اقدام مي‌کند.

وي اظهار داشت: از زير سيستم‌هاي ISC مي‌توان استفاده‌هاي مختلفي کرد. هر کدام از زيرسيستم‌ها نقش خود را ايفا مي‌کنند اما در مجموع آنچه از نقش ISC بر مي‌آيد ارزيابي و رتبه بندي دانشگاه‌ها و موسسات فناوري و پژوهشي است.

سرپرست پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نمايه استنادي علوم ايران (ISCI) را يکي از اين زير سيستم‌ها عنوان کرد و گفت: اين زير سيستم در واقع معادل Web of Science موسسه اطلاعات علمي يا (ISI) است.

وي افزود: بررسي تحليلي ISC در کل و بدون محدوديت رشته‌هاي موضوعي 10 دانشمند برتر ايران را معرفي مي‌کند. اسامي پنج نفر اول به شرح زير است:
1- فريدون عزيزي با 285 مقاله
2- باقر لاريجاني با 198 مقاله
3- پروين ميرميران با 112 مقاله
4- انوشيروان کاظم نژاد با 111 مقاله
5-سقراط فقيه زاده با 101 مقاله

ناصر ولايي، مهدي هدايتي، قربان نورمحمدي، محمدرضا قندها، مسعود اميني نيز دانشمندان شماره 6 تا 10 برتر کشور بر اساس ISC هستند.

دانشگاه‌ها نيز در ISC بر حسب تعداد انتشارات (مقاله‌هاي موجود در نشريات علمي معتبر و داراي ضريب تاثير) رتبه بندي مي‌شوند. براين اساس 10 دانشگاه برتر كشور بر حسب تعداد مقالات مشخص شده‌اند.
دانشگاه تهران با 15 هزار و 636 اثر دانشگاه علوم پزشكي تهران با 10 هزار و 324 دانشگاه تربيت مدرس با 8 هزار و 556 دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي با 6 هزار و 224 و دانشگاه علوم پزشكي ايران با 4 هزار و 366 اثر در رتبه اول تا پنجم دانشگاه‌هاي برتر قرار دارند.
دانشگاه علوم پزشكي اصفهان، دانشگاه علوم پزشكي مشهد دانشگاه فردوسي مشهد، دانشگاه شيراز و دانشگاه علوم پزشكي تبريز نيز رده‌هاي ششم تا دهم را به خود اختصاص داده‌اند.

همایش برنامه درسی در آموزش عالی 1

دکتر جعفر توفيقي وزیر سابق علو م  ُدکتر مهرمحمدی و دکتر فتحی واجارگاه از سخنرانان همایش بودند
دکتر توفیقی در مورد رابطه بازار کار و آموزش عالی وتنگناها و مسائل آنها صحبت کردند.وی با اشاره به سند چشم انداز نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در خصوص کسب رتبه اول تولید علم وفناوری و اقتصاد در منطقه یادآور شد: برای رسیدن به این هدف مهم اکنون باید از ظرفیت ها و توانمندیهای خود از جمله پتانسیل های که در دانشگاهها داریم به نحو سایسته استفاده کنیم.
به گفته وی، دانشگاهها، مراکز تحقیقاتی، اساتید و دانشجویان ما باید منشا تحولات با توجه به نیاز های جامعه در عرصه های مختلف باشد.
دکتر توفيقي افزود:توسعه کشورها در نتیجه توسعه آموزش عالی و تولید علم ودانش بوجود می آید.
دکتر اسکندر فتحی آذر ،دبیرعلمی نهمین همایش سالانه انجمن مطالعات برنامه ریزی ایران هم در این همایش افزود: 525 چکیده مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده بود که از این تعداد 284 چکیده مقاله پذیرفته شد که بعد از داوری در نهایت ازامروزبه مدت دو روز 75 مقاله به صورت شفاهی و 84 مقاله به صورت پوستر ارایه می شود.
وی، مبانی فلسفی برنامه درسی در آموزش عالی، مبانی فرهنگی و اجتماعی برنامه درسی در آموزش عالی ، مبانی روان شناختی برنامه های درسی آموزش عالی، طراحی برنامه درسی در آموزش عالی، تکنولوژی آموزشی و برنامه های درسی آموزش عالی، ساختار برنامه ریزی درسی در آموزش عالی  و نقد و ارزیابی برنامه ها،تجارب و سیاست ها را از جمله محورهای این همایش  اعلام کرد و گفت:این همایش بیستر با هدف تبیین اهمیت، ضرورت و جایگاه برنامه های درسی در آموزش عالی، کشف نقاط قوت و ضعف برنامه های درسی موجود در آموزش عالی، شناسایی راهکارهای اثر بخش ساختن برنامههای درسی در آموزش عالی، شناسایی ظرفیت ها و موانع  برنامه های درسی الکترونیکی در آموزش عالی ، شناسایی چالشهای برنامه های درسی نظام آموزش عالی  و شناسایی چشم اندازهای مطلوب برنامه های درسی آموزش عالی   بر گزار میشود.
 

همایش برنامه درسی در آموزش عالی  -2

همایش برنامه درسی در آموزش عالی در دانشگاه تبریز در تاریخ های ۲۸ و ۲۹ مهرماه برگزارشد.

بنده به اتفاق آقای کیذوری دانشجوی دوره دکتر برنامه درسی در آموزش عالی در ان همایش شرکت داشتم .آقای کیذوری مقاله ای با عنوان میان رشته ای و چاشها ی آن در یکی از پانل ها ارائه دادند که مورد توجه قرارگرفت.  

از بخشهای قابل توجه نشستهای مرتبط با رویکردها و چالشهای آموزش عالی بود که آقای دکتر فتحی واجارگاه چالشهای برنامه درسی را مطرح کردند و آقای دکتر برزویی مدیرکل دفتر کسترش وزارت علوم به چگونگی توسعه رشته های تحصیلی اشاره نمودند.انصافا"این بخش به نظر می رسید که جایش در این همایش نبود و استادان عزیز آقای دکتر یمنی- ُدکتر ابیلی- ُدکتر عباس  بازرگان و دکتر ساکتی می توانند در این زمینه موثر باشند.ضمن اینکه آقای دکتر فتحی واجارگاه و دکتر فتحی آذر نکات مهمی را در این بخش اشاره کردند.

  نشست فناوری اطلاعات که باحضور آقای دکتر سراجی برگزار شد پر بار بود. سایر بخشها تداخل بیش از حدی داشتند و استفاده از آنها میسر نمی شد.

به نظر می رسد در این نوع همایشها تعداد ۲۰ مقاله برتر انتخاب و در سالن اصلی ارائه می شد بهتر بود.

 به هر حال دوستان دانشگده علوم تربیتی به ویژه گروه علوم تربیتی بسیار زحمت کشیدند که همایش به نحو احسن انجام شود. زیارت دوستان آقای دکتر میر نسب ُدکتر واحدی ُدکتر باباپور ُدکتر فتحی آذر ُدکتر حاتمی ُدکتر احمدی ُدکتر ادیب ُدکتر رضاپور  و سایر دوستان قدیمی از دیگر اثرات این همایش بود.